Skebäcksbron: trygghetsåtgärder i väntan på en ombyggd bro

Skebäcksbron invigdes för buss, cykel och gångtrafik 2002 och på den tiden var den en känslig fråga politiskt, på grund av de vansinniga idéerna på en ”Skebäcksled” som skulle inneburit en trafikled rätt genom Alnängarna, genom koloniträdgårdar och nuvarande naturreservat. Idag är det ytterst få som sörjer den idén (som då drevs av främst Moderaterna, men med stöd från övriga borgerliga partier). Istället för stora trafikleder har vi efter att Skebäcksbron öppnades för biltrafik 2009-2010 en stadsmässig gata som innebär att många slipper omvägen genom city när de ska till de norra delarna av Örebro. Men problemet är alltså att bron från början inte byggdes för biltrafik. När den byggdes var tanken att man – när den en dag öppnades för allmän biltrafik – skulle kunna kompletteras med ett ”påhäng” för gång/cykel. Dock visade senare utredningar att de idéerna inte var realistiska – det krävs större insatser än så.

Därför kommer Skebäcksbron att byggas om, och senast 2015 räknar vi med att bron ska vara ombyggd så att den rymmer dagens bil-, cykel-, buss- och gångtrafik. I investeringsbudgeten för 2014 kommer 9 miljoner att avsättas för ombyggnaden, men förstudier, projektering, tillstånd och annat kommer att ta tid, så vi utgår från att bron är färdig först 2015. Till dess fortsätter vi med tillfälliga lösningar för att minska otryggheten på bron. För det har verkligen inte varit trevligt att cykla eller gå över bron: medeldygnstrafiken är cirka 8500 fordon/dygn, vilket är rätt mycket trafik. Dessutom cirka tusen cyklar.

Tidigare har vi prövat med tillfälliga lösningar i form av skyltar, betongsuggor för att få bilarna att hålla avstånd mot gång/cykel, tydligare målning med mera. Det har inte löst problemet, och för några veckor sedan blev situationen akut. Då tvingades vi stänga Slussbron (på grund av att den behöver repareras för att vara säker) och därmed tvingades alla cyklister och gående ta vägen över Skebäcksbron.

Vid trafikmätningen 23 april var det 2030 cyklister som passerade Skebäcksbron (jämfört med cirka 1000 i vanliga fall). Samtidigt 10 000 bilar (jämfört med ca 8500). Dagen efter frågade tjänstemännen oss som är politiskt ansvariga om det var okej att sätta upp trafiksignaler så att man skapar växlande enkelriktning på bron för att ge cykel/gång mer utrymme. Vi sa ja och mindre än två veckor senare var allt installerat och klart. En imponerande insats från kommunens tjänstemän för att förhindra olyckor och otrygghet.

Med trafikjus på Skebäcksbron turas bilarna om att använda den numera 4 meter breda körbanan. Därmed skapas utrymme för 3,5 meter bred gång- och cykelbana, som också är avskiljd från biltrafiken med röd/gula sidomarkeringsskärmar. Ambulansprioriteringen ska fungera som vanligt (att detta är en viktig utryckningsväg gör det hela lite krångligare, vi måste se till att alla lösningar fungerar för ambulanstransporterna).

Mer åtgärder ska göras för att dämpa hastigheten på biltrafiken, det har blivit ännu viktigare nu när det blir en grön signal som tar uppmärksamheten från bilisterna och riskerar göra att en del gasar på ännu mer, snarare än att sakta in. Nu ser tjänstemännen över förändringarna så att de fungerar bra ihop med trafiksignalen (förslagen togs fram innan trafikljusen sattes upp). Tanken är dock att skapa ett ”platågupp” (gående och cyklister passerar på ”guppet”) över Universitetsallén precis söder om bron. Dessutom en busskudde (som t ex guppen på Hagagatan) i norrgående riktning söder om korsningens södra gångpassage. De förändringar som ska göras kommer att påbörjas den närmaste tiden, så fort skyltning, trafiksignaler och annat justerats så att det fungerar.

Här är NAs artikel om dessa besked, här är Radio Örebros inslag.

8 reaktioner på ”Skebäcksbron: trygghetsåtgärder i väntan på en ombyggd bro”

  1. Därför kommer Skebäcksbron att byggas om, och senast 2015 räknar vi med att bron ska vara ombyggd så att den rymmer dagens bil-, cykel-, buss- och gångtrafik. I investeringsbudgeten för 2014 kommer 9 miljoner att avsättas för ombyggnaden, men förstudier, projektering, tillstånd och annat kommer att ta tid, så vi utgår från att bron är färdig först 2015. Till dess fortsätter vi med tillfälliga lösningar för att minska otryggheten på bron. För det har verkligen inte varit trevligt att cykla eller gå över bron: medeldygnstrafiken är cirka 8500 fordon/dygn, vilket är rätt mycket trafik. Dessutom cirka tusen cyklar.

  2. Varför inte bara stänga Skebäckbron för gående och cyklister och hänvisa till Slussbron ett par hundra meter uppströms? Den renoveringen måste ju ändå göras och bör väl vara klar långt innan 2015. Då löser man ju problemet med ambulansprioriteringen också, och håller gående och cyklande åtskiljda från fordonstrafik.

    1. Att tvinga cyklister att ta den omvägen (för många blir det en konstig omväg) rförsvårar cyklandet, och det vill vi inte. Tvärtom vill vi glra det enklare och genare att cykla.

  3. Varifrån kommer man och vart ska man om det blir en omväg att ta sig över Slussbron? OK, ska man från Almby till Naturens hus så blir det en liten omväg, men jag inbillar mig att lejonparten av trafikanterna ska vidare åt nordväst där USÖ säkerligen är en stor trafikgenerator. Norr till Universitetet är en annan högst tänkbar kategori resande, men jag skulle inte gå så långt som att säga att det är en konstig omväg.

    Finns det undersökningar på hur resemönstret ser ut vore det intressant att läsa, jag är nyfiken på riktigt! 9 MSEK är trots allt mycket pengar, som JAG tycker skulle kunna användas effektivare på annat sätt.

    1. Hej och tack för ditt inlägg

      Vi vet (av forskning och erfarenhet) att även små omvägar (ibland så lite som 200 meter) har en negativ effekt på viljan att cykla.

      Vi vet inte exakt var de cirka 1000 cyklister som normalt väljer Skebäcksbron kommer ifrån eller vart de är på väg, men eftersom det har tillkommit cirka 1000 ytterligare cyklister när Slussbron nu är stängd, så kan man nog utgå från att de som (trots osäkerheten på bron) väljer Skebäcksbron anser sig få en omväg om de tar Slussbron.

      Redan idag är Skebäcksbron den genaste vägen för de flesta i Rynninge (inklusive Grenadjärstaden) som ska söderut/österut, till exempel till universitetet, Sörby, Sörbyängen, Almby, Näsby och så vidare. Och när det byggs bostäder (ganska många) på Alnängarna (öster om CV-gatan, mot koloniområdet och Oset) kommer ännu fler få Skebäcksbron som sin genaste cykelväg.

      Och eftersom Skebäcksbron är mycket viktig för att avlasta city från genomfartstrafik så vill vi inte begränsa framkomligheten för mycket där.

      En säkrare förbindelse för gång/cykel planerades från början på Skebäcksbron, den dag den öppnades för biltrafik. Problemet är att den lösning som man då trodde skulle bli billig (att bara bredda bron) inte verkar fungera utan rätt stor kostnader. Det ska självklart utredas mer, det är mycket möjligt att kostnaden för en gång/cykel-passage kan bli bilkigare, det kommer den förstudie som snart startas att visa.

      Hoppas att det besvarade lite fler av dina frågor.

  4. Därför kommer Skebäcksbron att byggas om, och senast 2015 räknar vi med att bron ska vara ombyggd så att den rymmer dagens bil-, cykel-, buss- och gångtrafik. I investeringsbudgeten för 2014 kommer 9 miljoner att avsättas för ombyggnaden, men förstudier, projektering, tillstånd och annat kommer att ta tid, så vi utgår från att bron är färdig först 2015. Till dess fortsätter vi med tillfälliga lösningar för att minska otryggheten på bron. För det har verkligen inte varit trevligt att cykla eller gå över bron: medeldygnstrafiken är cirka 8500 fordon/dygn, vilket är rätt mycket trafik. Dessutom cirka tusen cyklar.

  5. Därför kommer Skebäcksbron att byggas om, och senast 2015 räknar vi med att bron ska vara ombyggd så att den rymmer dagens bil-, cykel-, buss- och gångtrafik. I investeringsbudgeten för 2014 kommer 9 miljoner att avsättas för ombyggnaden, men förstudier, projektering, tillstånd och annat kommer att ta tid, så vi utgår från att bron är färdig först 2015. Till dess fortsätter vi med tillfälliga lösningar för att minska otryggheten på bron. För det har verkligen inte varit trevligt att cykla eller gå över bron: medeldygnstrafiken är cirka 8500 fordon/dygn, vilket är rätt mycket trafik. Dessutom cirka tusen cyklar.

  6. Därför kommer Skebäcksbron att byggas om, och senast 2015 räknar vi med att bron ska vara ombyggd så att den rymmer dagens bil-, cykel-, buss- och gångtrafik. I investeringsbudgeten för 2014 kommer 9 miljoner att avsättas för ombyggnaden, men förstudier, projektering, tillstånd och annat kommer att ta tid, så vi utgår från att bron är färdig först 2015. Till dess fortsätter vi med tillfälliga lösningar för att minska otryggheten på bron. För det har verkligen inte varit trevligt att cykla eller gå över bron: medeldygnstrafiken är cirka 8500 fordon/dygn, vilket är rätt mycket trafik. Dessutom cirka tusen cyklar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *